Här hittar du all information du behöver om din nya Evess elmoped. Vi inkluderar steg-för-steg instruktioner för uppackning, montering, försäkring och underhåll. Detta för att du ska komma igång på bästa sätt med din elmoped och vara säker på att du inte missat något.
Du försäkrar din elmoped så fort du gjort ägarbytet av elmopeden och elmoppen är registrerad på dig. Så fort ägarbytet är klart dyker elmopeden upp på sidan “Mina Fordon” på transportstyrelsens hemsida. Då kan du försäkra din elmoped. Det gör du enkelt genom att logga in på sidan “Mina Fordon” med mobilt bankId och då se sin nyregistrerade elmoped. Beroende på vilket försäkringsbolag du har och vilken hemförsäkring du har kan det räcka med en trafikförsäkring, bäst är att kolla upp vad som täcks och inte för just ditt försäkringsbolag genom att ringa och fråga. Man kan välja mellan antingen trafikförsäkring, halv- eller helförsäkring av elmopeden.
Nyckelknippan består utav en fjärrkontroll samt en nyckel. Fjärrkontrollen styr larmet samt gör att man kan “blixt-starta” elmopeden och köra iväg utan att behöva sticka in och vrida om med nyckeln. Om vi börjar högst upp med lås-symbolen gäller den larmet och sätter igång larmet. När man trycker på den är det alltså viktigt att man redan ställt ifrån sig mopeden och inte rör den förrän man avaktiverat larmet igen.
Avaktiverar larmet gör den andra knappen uppifrån, dvs låsa-upp-symbolen. Under låsa-upp-symbolen är blixt-symbolen. Den gäller för key-less-go systemet och trycker man på den när mopeden har avaktiverats från larmet går displayen igång och man kan då åka iväg med mopeden utan att sticka in nyckeln, vilket också är väldigt smidigt. Knappen längst ner som ser ut som en ficklampa är till för om man vill veta vilken moped som är just din om man ställt den bredvid andra mopeder. Trycker man på den ger den ifrån sig 4 lägre signaler. Man behöver alltså aldrig ha med sig hela nyckelknippan utan det går att ha antingen nyckeln eller fjärrkontrollen beroende på om man vill använda larm-funktionen eller ej.
För att elmopeden ska skyddas under transporten är den alltid förpackad i en stålbur inuti kartongen. Detta är viktigt för att skydda elmopeden från bucklor och andra skador så att din Evess är i topp-skick när den ankommer till dig.
För att upp-packningen av elmopeden ska vara så smidig som möjligt visar vi här stegen hur man lossnar stålburen så enkelt som möjligt. Se instruktioner i videon nedan.
Montering av pakethållaren är väldigt enkelt. I klippen nedan visar vi hur man enkelt monterar både bakre och främre pakethållaren.
Vi börjar med bakre pakethållaren.
Montera främre pakethållaren på följande sätt.
Alla batterier från Evess är litiumbatterier och har en spänning på 72 V och 26 Ampère timmar. Cellerna är alltid av högsta kvalitet och från Samsung och LG. Vikten är 9,8 kg och portabelt. Det gör att man enkelt kan ta ut batteriet och ladda det på valfri plats, t.ex uppe i lägenheten eller på jobbet. Det finns även möjlighet att ladda upp elmopeden medans batterit fortfarande är inne i elmopeden. Det man gör då är att istället för att ansluta laddningssladden till batteriet istället kopplar det direkt till anslutningen i elmopeden, som sitter på utsidan precis under sadeln. Ladda under tak, helst i garage eller inomhus.
Även viktigt att tänka på när det är kallt utomhus att ta in batterit. Laddningsgraden påverkas nämligen av kyla och kan laddas ur väldigt fort, även när man inte kör med elmopeden. Under vintertid borde batterit endast vara i elmopeden när man kör med den eller under några timmars tid. Inte bra för batterit är när det är flera veckor utomhus i kyla. Batterit riskeras laddas ut till en sådan grad att man behöver starta upp det igen med en speciell uppstartningsstart-maskin.
Var noggrann med att underhålla elmopeden – att regelbundet tvätta elmoppen och hålla den ren gör inte bara att den ser fräsch ut utan är också viktigt för att t.ex inte smutsavlagringar på bromsbelägg etc ska ske. OBS: Undvik att spola vatten direkt in i bromsen eller motorn när du tvättar elmopeden för att undvika skada på elmopeden. Använd heller inte ånga eller högtryckstvätt när du tvättar elmopeden. Viktigt är även att av och till inspektera elmopeden däck genom att mäta trycken i däcken. Kontrollera om däckets tryck är normalt. Det görs först genom att sparka lätt på däcken för att känna efter om det är tillräckligt mycket luft i däcken.
Om däcken/trycket känns för lågt eller för högt, använd en lufttrycksmätare för att kontrollera och justera trycket till det normala. Både framdäcket och bakdäckets tryck ska ligga på 2.5 bar. Även viktigt är att kolla på däckets slitningsgrad efter att man kört med elmpeden något år. Det gör man genom att mäta profilen. Om däckens profil avtagit till ca 60%, bör du byta ut däcket till ett nytt. Kontrollera sist men inte minst även om det finns sprickor eller skador på däcket, t.ex spik, glas eller sten. OBS: Onormalt tryck, sprickor och skador leder till sämre styrningförmåga och kan resultera i att däcket exploderar.
Väldigt viktigt är att underhålla batteriet vintertid. Det betyder att batteriet ska underhålls laddas, dvs laddas i 2 timmar varannan månad, det ökar batteriets levnadslängd markant och höjer antalet laddningscykler som det håller.
Kontroll av bromsarna är även det viktigt av och till. Om man tycker att bromsarna efter ett tag inte bromsar som de ska börjar man genom att mäta avståndet för fritt bromsspel. Det ska vara mellan 10-15mm. Om det inte är det, bör de justeras. Det kan även några av våra verkstäder göra om man inte känner sig bekväm med det. Bromsklossarna slits även de med tiden. Om de är slitna till över 2/3 bör de bytas ut. Det ordnar vi mer än gärna åt er antingen genom att skicka nya bromsklossar till er eller till verkstad som byter bromsklossarna åt er. OBS: efter justering av bromsarna, se till att skruvarna är ordentligt åtdragna för att undvika fara vid körning.
Särskilt underhåll av motorn är inte nödvändigt. Kontroll av motorn brukar göras på service såsom om muttrar på motorns sidor sitter som de ska, kontroll av motorns ledningar och kontroll av regulatorns ledningar.
För att förlänga fordonets användbara livslängd och säkerställa säkerhet och komfort, vänligen inspektera och underhåll det under all tid. Om fordonet lämnas oanvändt under lång tid bör det också inspekteras i god tid.
Sätt på elmopeden genom att vrida nyckeln medurs, då lyser styrpulpeten upp. I styrpulpeten visas batteriets laddningsgrad, som mäter batteriets spänning med en voltmeter, som maximalt är 72 V. Batteriets laddningsgrad visas med 10 pluppar, där 10 pluppar är helt fullt och 1 plupp är helt tom.
Notera att elfordons batterimätning och därav estimerad räckvidd inte är lika precis som hos bensindrivna fordon. Elfordons enda riktlinje är att mäta spänningen, detta gör att de i t.ex uppförsbackar eller när spänningen annars ändras mycket inte är helt exakt, den är endast precis när man kör med konstant hastighet. Utgå därför från batteriets laddningsgrad och elmopedens beräknade räckvidd när du kör på plan mark i konstant hastighet, eller när elmoppen står still. Ta inte ut nyckeln eller stäng av strömmen när du kör.
För att stänga av vrid nyckeln moturs till “OFF”, strömmen stängs då av och även elmotorn. Då kan man ta ut nyckeln.
Motorn driver hela elmopeden. Den består utav permamagneter med hög prestanda, en yttre rotator med direkt bakhjuls-driv på och växellös växlingsmekanism. Den är stabil, har stort vridmoment, låg strömförbrukning, stark klättringsförmåga, energisnål, har lång livslängd och är dessutom väldigt tyst under drift.
Batteriet sitter under sadeln där det finns plats för två batterier och därav upp till 52 Ah. Batteriets effekt påverkas av temperaturen. Dess operativa temperatur är mellan -20 ° C och 45 ° C. Om temperaturen är för låg minskar den effektiva kapaciteten med 20% – 30% och skada på batteri kan uppstå. Om temperaturen är för hög påverkar även det levnadslängden. Vi rekommenderar att alltid hålla temperaturen där batteriet hålls mellan 10 ° C och 25 ° C.
Laddaren är en intelligent laddare som levererar ström till litiumbatteriet. Laddaren kan ladda i tre steg och kan laddas på alla standard vägguttag, 220 V- 230 V.
Gasreglatet styr elmopedens hastighet. Hastigheten höjs genom att vrida handtaget moturs, hastigheten blir långsammare när du vrider det medurs. Om du släpper gashandtaget helt slutar motorn att gasa likt en cykel när man slutar trampa.
Tutan behöver i princip aldrig användas. Om man skulle behöva använda den, tryck den endast väldigt kort då den tjuter omedelbart och är väldigt högljud.
Ljusknappen sätter på elmopedens alla lampor och ljus. Detta är viktigt då det är lag på att man ska ha på lamporna i trafik, även i dagsljus.
Blinkers, nr 4, används som på bilen när du vill svänga. Om du vill svänga åt vänster, trycker man swithen åt vänster och om man vill svänga åt höger trycker man switchen åt höger. När man svängt trycker man switchen åt mitten igen, då stängs blinkersen av. Obs: Glöm inte av att stänga av blinkersen för att undvika missförstånd trafikanterna emellan.
Controllern är styrcentret för det elektrodynamiska systemet, som inkluderar funktionerna för lågspännings och överströmsskydd för batteri, brytningsspak, batteriindikator och steglös hastighetsreglering och E-ABS.Styrenheten består utav en-chip mikrodator med hög prestanda för att styra chippet, skicka signal i rätt tid genom komponenter och skicka arbetsordning genom programbehandling. Den har en högeffektiv, balanserad start och snabb acceleration, vilket kan få dig att känna dig stabil och säker.Litiumbatteri: batterit i elmopeden är ett litiumbatteri som har hög kapacitet, låg vikt, lång livslängd. Observera att batteriets livslängd beror till stor del på användningen.Efter lång tid, mycket körning och lång lagring kan det hända att elmopedens batterikraft inte längre är tillräcklig. Ladda alltid batterit före användning.
Det är viktigt att alltid köra försiktigt och att följa trafikreglerna och begränsa hastigheten till väganvisningarna. Elmopeden har ett kraftigt vridmoment och det är bäst att vara försiktig, speciellt i början innan man är van. Innan man vrider om nyckeln för att starta elmopeden är det bäst att stå på vänster sida av elmopeden, hålla stadigt i styret med vänstra handen och sedan sätta sig på den. Viktigt är att inte hålla med högra handen i högra handtaget där gas-justeringen sitter, så att elmoppen inte sticker iväg innan man suttit sig på den. Innan du kör iväg och försöker hitta en bra sittposition, håll ha då gashandtaget i normalläge och håll in bromshandtaget.
Viktigt i början är att se till att du sitter ordentligt på elmopeden, när du hittat en bra sittposition, vrid försiktigt på gashandtaget tills hastigheten höjs gradvis för att få en känsla av hur elmopeden är att köra.
Innan du kör är det även viktigt att du har koll på elmopedens alla funktioner. T.ex hur man bromsar, vilket är frambromsen, vilket är bakbromsen, var blinkersen sitter. Tips: kör med en hastighet som tillåter dig att testa alla funktioner i lugn och ro, på så sätt förebygger du skada på person och fordon. Om man i trafik tvingas till hastig inbromsning med elmopeden är det bäst att först bromsa med frambromsen, vänster sida, för att sedan även bromsa med bakbromsen.
Varning: Låna inte ut elmopeden till personer som inte är berättigade att köra mopeden och som inte vet alla elmopedens funktioner. T.ex är det extremt farligt att köra med en hand, utan händer eller påverkad.
Var extra uppmärksam under regniga dagar eller när det är halt på gatorna. Att köra på regniga dagar kräver uppmärksamhet och reducerad hastighet på grund av halkrisk. Var noggrann med din hastighet och var speciellt försiktig i svängar och vid inbromsningar, se även upp för särskilt hala ytor såsom brunnslock. Kom även ihåg att bromsa i förväg för att förebygga olyckor. Öppna aldrig strömförsörjningen när du kör elscootern, då kan en plötslig oväntad avstängning av elmopeden uppstå.
När man laddar upp batteriet är det viktigt att följa vissa säkerhetsåtgärder. Då laddaren innehåller en inbyggd fläkt för att undvika överhettning och leda bort värmen är det viktigt att inte ha vätskor i närheten av laddaren medans den laddar upp batterit. Använd laddaren inomhus eller i garage och helst i torr miljö. Om det uppstår lukt eller temperaturen är extremt hög, bör laddningen på en gång avbrytas och skickas in till vår verkstad.
Viktigt för att skona motorn är att undvika att köra i vatten. Kontrollera att motorn är ordentligt fixerad på den bakre undre gaffeln. Om du mot all förmodan märker att muttern har lossnat, skruva åt den omedelbart eller be verkstaden kontrollera om du är osäker.
Sist men inte minst – använd alltid hjälm och fäst den ordentligt innan du kör. Köp säkerhetsklassad mopedhjälm här.
Av och till kan det vara bra att testa så att allt fungerar som det ska på elmopeden. Vrid då om nyckeln för att sätta på strömmen till elmopeden och testa ljus, bromsljus genom att hålla in bromshandtaget, tuta, brytare och strömbrytare. Om allt är bra kan man köra igång med mopeden.
När mopeden står still är det bra att alltid använda mittenstödet och inte sidostödet. Om mopeden endast ska stå en kortare stund och gatan är väldigt plan kan sidostödet vara smidigt att använda. För att förhindra att mopeden stjäls är det bra att använda både elmopedens inbyggda larm som aktiveras genom nyckelknippan samt ett säkerhetsklassat lås.
Lägg inte batteriet i vätskor som vatten, bensin, läsk och så vidare. Se till att alltid hålla batterit av elmopeden på torra platser. Förvara elmopeden i garage vintertid. Utomhus ska den förvaras med ett mopedöverdrag för att förlänga livslängden och skydda mopeden i bästa mån. Använd eller lämna inte batteriet i närheten av av eld och se alltid till att elmopeden inte överstiger högre temperaturer än 60 ° C.
Se till att undvika kortslutning mellan de positiva och negativa polerna. Anslut inte de positiva och negativa polerna motsatt när de placeras i elmopeden. Det skadar batteriet.
Undvik närkontakt med elektrolyten, vid närkontakt tvätta händer och kläder ordentligt.
Lagring av litiumbatteriet: Varje batteri har sin livslängd; byt till nytt batteri om elmopedens drifttid är mycket mindre än när nytt.
Ta ut det fulladdade batteriet och ladda det i 2 timmar varannan månad om det finns ett längre uppehåll av användning, speciellt vintertid.
Ladda, använd och lagra batteriet på plats långt borta från statisk elektricitet. Torka av anslutningarna med torr trasa med jämna mellanrum.
Batteriets användning och lagringstemperatur bör inte överstiga följande krav. Laddning: 0 ° C ~ 45 ° C, urladdning: -20 ° C ~ 60 ° C lagring: -20 ° C ~ + 45 ° C.
Användning och underhåll av laddaren.
Lägg laddaren bortom barn när du laddar. Batteriets spänning måste vara lämplig för laddaren. Använd därför endast originalladdaren för att ladda. Använd inte laddaren för andra batterier. Ladda inte batteriet i urladdningsuttaget. (Förutom om laddning och urladdningsuttagen är samma). Täck inte över batterit under laddning då ventilation är viktigt för laddaren under laddningen. Förhindra även att all typ av vätskor finns i närheten av laddaren under laddningstiden.
Viktigt: Om konstig lukt skulle uppstå eller temperaturen är för hög i laddaren, bör laddningsprocessen stoppas på en gång och testas och repareras av närmaste återförsäljare.
När man kommit upp i de första 30 milen kan det vara bra med en första inspektion elmopeden. Välj då ett plant område och testkör. Nedan följer stegen för en komplett inspektion av din elmoped:
Om mot all förmodan elmopeden inte skulle gå igång är det alltid bäst att titta på displayen och se om några felmeddelanden lyser upp. Det vanligaste är att den röda switchen på höger sida av styret är intryckt som agerar som säkring så att elmoppen inte sticker iväg innan man sitter på den. Den andra vanligaste orsaken är att central-stödet eller sido-stödet inte är helt uppfällda. Nedan är alla fel-meddelanden listade:
Motorfel: Kontakten till motorn har lossnat eller motorn har slutat att fungera. Detta är ytterst sällsynt och händer endast i extremt fåtal fall.
Controllern till elmopeden fungerar inte längre. Controllern är datorn i elmopeden och fungerar inte den startar inte heller elmopeden. Även detta extremt osannolikt.
Gasen har glapp i sig. Gasen är hydraulisk och all hydraulik kan sluta fungera efter några år. Byt gasen enkelt på en av våra verkstäder eller hemma med hjälp av våra reservdelar.
Bromsen är i. Då styr controllern att elmopeden inte kan köra iväg då den inte kan bromsa och gasa samtidigt av säkerhetsskäl. Detta kan ha flera orsaker, en av de är att den röda säkerhets-switchen är intryckt för att förhindra att elmopeden kör iväg. Då är det bara trycka på switchen och felmeddelandet försvinner. En annan orsak kan vara att antingen centra-stödet eller sidostödet inte är helt uppfällda. Även detta är controllern som att elmopeden inte ska kunna köra iväg när ett av stöden fortfarande är nere.
Bäst är att kontakta oss om några av dessa felmeddelanden skulle dyka upp.